Το Πάσχα στα μοναστήρια των Μετεώρων Τα έθιμα και οι γιορτές στην ευρύτερη περιοχή

Η αγιομετεωρίτικη μοναστική κοινότητα και γενικότερα το περιεχόμενο της Αγιομετεωρίτικης κληρονομιάς, πρεσβευτές ορθοδοξίας, ελληνισμού, παιδείας, ιδανικών και πολιτισμού σε όλο τον κόσμο, αποτελούν αναμφισβήτητα τις ημέρες του Πάσχα έναν πνευματικό προορισμό έμπλεο των ναμάτων της Ορθόδοξης πίστης και λατρείας όπως τον επιτάσσει η παράδοση της Εκκλησίας και του ελληνικού λαού.

Με τον δικό της μοναδικό τρόπο που αξίζει κανένας να απολαύσει, γιορτάζει η περιοχή της Καλαμπάκας το Πάσχα. Τα μοναστήρια των Μετεώρων και τότε και τώρα παραμένουν πιστά στην πνευματική διάσταση της ανάστασης του Κυρίου μας βιώνοντας το Θείο πάθος με έναν τρόπο μοναδικό. Παράλληλα έθιμα και γιορτές στη ευρύτερη περιοχή συνθέτουν ένα σκηνικό ιδανικό γι’ αυτές τις άγιες ημέρες, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Η παραπάνω ατμόσφαιρα δεν χαρακτηρίζει μόνο τα μοναστήρια των Μετεώρων. Είναι, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Μετεώρων Λιθόπολις, ενός συλλόγου που ενδιαφέρεται για τη διαφύλαξη και ανάδειξη της Αγιομετεωρίτικης Κληρονομιάς Γρηγόρη Καλύβα, και τα υπόλοιπα μοναστήρια της περιοχής (Σταγιάδων, Χρυσίνου, Σιαμάδων, Αγ. Θεοδώρων, Βυτουμά) που δίνουν την πνευματική αίγλη ολόκληρη τη μεγάλη εβδομάδα.
Ο επισκέπτης της περιοχής έχει τη μοναδική ευκαιρία να μεταλάβει αυτής της πνευματικότητας που καταυγάζουν αυτές τις άγιες μέρες τα Μετέωρα και τα άλλα Μοναστήρια της περιοχής αλλά και να νιώσει την τοπική φιλοξενία σ' ένα φυσικό περιβάλλον των χρωμάτων και των αρωμάτων.
Μια μοναδική ατμόσφαιρα της κορύφωσης του Θείου δράματος βιώνουν όσοι βρεθούν σήμερα Μεγάλη Πέμπτη το βράδυ στην ακολουθία του μυστικού δείπνου και των παθών στην Ιερά Μονή Βαρλαάμ. Τα λόγια του Παπαδιαμάντη, «…Εισέλθωμεν εις τους ναούς και ίδωμεν άλλον κόσμον, κόσμον Ουράνιον. Ενωθώμεν τουλάχιστον πνευματικώς εκεί εις τας Εκκλησίας, γινόμενοι όλοι αδελφοί, όλοι ίσοι απέναντι του Εσταυρωμένου. Εκεί προ του θυσιαστηρίου ας σιγήσουν τα πάθη, και ας ομιλήσει η καρδιά και ας ακουσθή η φωνή της συνειδήσεως…», λες πως εδώ γίνονται πράξη.
Οι ευαγγελικές περικοπές, 12 κατά σειρά, εξιστορούν την πορεία του Θεανθρώπου προς τον Γολγοθά ώσπου ακούγεται το «Ηλί Ηλί λαμά σαβαχθανί» και το τετέλεσθαι του Θεανθρώπου. Η πένθιμη Μεγάλη Παρασκευή, με το «η ζωή εν τάφω» και το «ω γλυκύ μου έαρ», τελειώνει με την περιφορά των επιταφίων των τεσσάρων ενοριών (Αγ. Βησσαρίωνα, Αγ. Κων/νου και Ελένης, Κοιμ. Θεοτόκου και Οσίων Μετεωριτών Πατέρων) της Καλαμπάκας.
Με το Χριστός Ανέστη, τη θλίψη διαδέχεται και η χαρά του Αναστάντος Χριστού. Τώρα τη σειρά παίρνει η λαϊκή παράδοση με όλα εκείνα τα στοιχεία που την καθιστούν αναπόσπαστο και αναντικατάστατο κομμάτι του τοπικού πολιτισμού. Ο οβελίας έχει την τιμητική του, όπως και τα κόκκινα αυγά, οι χοροί και τα τραγούδι με τις ανταλλαγές ευχών. Όλες οι εκδηλώσεις του ελληνικού λαού μετά τη λαμπρή (Πάσχα) είναι συνυφασμένες με το μέγα γεγονός της Αναστάσεως. Για την Καλαμπάκα όλα αυτά συμπυκνώνονται στη λέξη πασχαλόγιορτα.
Τα Μετέωρα, η Καλαμπάκα και η ευρύτερη περιοχή σίγουρα αποτελούν μια ανεπανάληπτη εμπειρία για ένα Πάσχα διαφορετικό, σχεδόν μοναδικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου